Max Guggenberger – Ländliche Ringelbahn – 1913

Type behandeling: Restauratie

De Ländliche Ringelbahn door Max Guggenberger was bij binnenkomst aan de boven en onderkant op een karton geplakt. Het bolstaande doek deed vermoeden dat er op de achterzijde een schildering aanwezig was. Om het doek te kunnen behandelen werd het schilderij voorzicht van het karton verwijderd en werd zo een stilleven op de achterzijde blootgelegd. Zowel de Ländliche Ringelbahn als het stilleven zijn gerestaureerd. 

Om beide kanten van het schilderij bij het inlijsten zichtbaar te houden is er in overleg met de klant een geschikte oplossing gezocht. Deze werd gevonden in een strip-lening waarbij er een nieuwe boord op/ aan de achterkant van het doek, rondom het stilleven, is verlijmd. Het doek is vervolgens op een aangepast spieraam bevestigd dat het stilleven omkaderd, zodat deze zichtbaar blijft. Door de sponning van de lijst aan te passen  op de grote doekrand aan de voorkant van het schilderij wordt de Ländliche Ringebahn alsnog mooi omkaderd door de lijst. Een behandeling die er voor heeft gezorgd dat beide schilderingen mooi zichtbaar zijn. 

Max Guggenberger - Ländliche Ringelbahn: de voorkant voor, onder ultraviolet fluorescentie en na de behandeling.

Max Guggenberger - Stilleven: de achterkant voor behandeling, na het verwijderen van de achterplaat en na de behandeling.

Max Guggenberger – Ländliche Ringelbahn en het stilleven nadat het schilderij is ingelijst. 

Restauratie behandeling:

Op beide kanten van het het doek is eerst het oppervlakte vuil verwijderd met een oppervlakte reiniging. De vervuilde en vergeelde vernislagen op de voorkant van het schilderij is daarna afgenomen.

Ländliche Ringelbahn  en het stilleven na de verlijming van de strip-lining rondom het schilderij. 

Na het aanbrengen van een tussenvernis op de Ländliche Ringelbahn zijn de kleine lacunes in de verflaag opgevuld en met de andere beschadigingen in de verflaag geretoucheerd waarna het schilderij een slotvernis heeft gekregen. Het stilleven op de achterkant was niet voorzien van een vernislaag. Om de authenticiteit van dit schilderij te bewaren zijn er op het stilleven geen vernislagen aangebracht.