Nieuws

Workshop by Gwendoline Fife:

“Solvents and paint Films: the practical ramifications”

(26 & 28 september  en 2 & 3 oktober 2023)

Als lid van de educatie commissie van de Art Restorers Association Nederland (ARA) heb ik samen met Diede Verbiest en Gwendoline Fife de workshop “Solvent and paint films: the practical ramificaties” mogen organiseren bij Douwes Fine Art.

Gwendoline Fife is kunst conservatie consulent en Director van het Sustainability in Conservation’s Greener Solvent Project. Dit project richt zich op organische oplosmiddelen en wat hun impact is op de menselijke gezondheid, het milieu en de kunstwerken waar ze op toe worden gepast. Daarnaast onderzoeken ze naar alternatieven solventen die beter zijn voor mens, milieu en kunstwerk.

Het gebruiken van “groenere” solventen vormt een belangrijk onderdeel van de workshop die de effecten van solvents op verflagen van schilderijen en polychromen beelden behandelden. De workshop omvatte twee ochtenden theorie en twee volle praktijkdagen. De theorie bevatte een stevige opfriscursus van de achterliggende scheikunde die nodig is voor afname van oppervlakte vuil en vernislagen op schilderijen. In het praktijkdeel werd vervolgens context gegeven van het testen van reinigingsbenaderingen op geschilderde objecten aan de hand van de FIFE SOLVENT STAR en door de cursisten meegenomen interessante casussen.

Met grote dank aan Gwendoline Fife voor haar grote kennis en die als geen ander met geweldige humor in staat is de scheikundige theorie en praktijk van het restaureren aan elkaar te verenigen.

Workshop by Professor Laura Fuster Lopez:

Filling materials methods and criteria for loss compensation in easel paintings

(15 t/m 17 september 2022)

Van 15 t/m 17 september 2022 heb ik samen met twee lieftallige collega’s (Karin Eij en Diede Verbiest) en professor Laura Fuster Lopez de workshop “Filling materials methods and criteria for loss compensation in easel paintings” georganiseerd in het Nimeto Utrecht.

Professor Laura Fuster López is expert op het gebied van vullingen en beheerst de theorie en praktijk tot diep in de vezels van het schilderij. Kennis van historie, natuurkunde en materialen zijn daarbij essentieel.

Om aan de slag te gaan met het vullen en herstellen van schilderijen moet je eerst een heleboel weten, hetgeen werd behandeld in anderhalve dag theorie. Een uitgebreide analyse van de herkomst van het schilderij, kennis van verschillende materialen en vultechnieken, inzicht in reacties en andere natuurkundige processen en niet te vergeten de beheersing van de vakvaardigheden die daarbij komen kijken.

In de anderhalve dag praktijk die volgde gingen de cursisten hands-on aan de gang met het maken en vullen van mock-ups. Hierbij werden diverse experimenten gemaakt met verhoudingen van lijmen en vulmiddelen, maar ook met het creëren van structuren en afdrukken om impasto’s en reliëfs te imiteren in vullingen.

Ik wil Laura Fuster ontzettend bedanken voor haar inzet en voor haar uitgebreide kennis vullingen. Een behandeling die binnen de restauratie van essentieel belang is voor een goed behoud van schilderijen.

 

Actieve conservatie van de William’s en Mary’s consoles in het Kasteel van Breda, vestiging van de Koninklijke Militaire Academie (KMA)

(10-2021 t/m 03-2022)

In samenwerking met van Lammeren restauratie & conservatie en Peters Houtrestauratie maakte Jitske van Groenland Kunstrestauraties deel uit van het team dat in 2021/2022 de 17de-eeuwse consoles van Willem III en Mary Koning van Engeland en Schotland behandelde. De 78 houten consoles gehangen op de galerij van de eerste verdieping van het kasteel Breda waren met name door vochtschade toe aan een actieve conservatie. Per console werd de behandeling aangepast op de staat waar deze in verkeerde. Afhankelijk van daarvan werden losgekomen delen terug bevestigd aan het metselwerk of aan de consoles zelf verlijmd en de polychromie lagen gestabiliseerd door fixatie. Verder werd het oppervlakte vuil van alle consoles verwijderd en tot slot barsten en scheuren opgevuld en ontbrekende delen van het houtsnijwerk die de leesbaarheid van de consoles aantasten aangevuld.

Oplevering 17de-eeuwse schilderijen uit het oude stadhuis van Harderwijk

(05-2018 t/m 05-2020)

 

In samenwerking met het SRAL en de gemeente Harderwijk is de unieke raadszaal met het goudleerbehang, rijk gesneden schoorsteen en plafond en plafondschildering weer in volle glorie hersteld. De elf schilderijen die behoren tot de collectie van het oude Stadhuis mochten hierbij niet achterblijven en werden door Jitske van Groenland Kunstrestauraties behandeld. Negen van de schilderijen verkregen een ‘actieve conservering’ waarbij de behandeling gericht was op het bewaren van de schilderijen in de tegenwoordige staat. Bij drie van de schilderijen was een restauratie noodzakelijk. Bij deze schilderijen zijn de vernis en oude restauraties verwijderd waarna ze met de huidige technieken in ere zijn hersteld. Het haarscherm met bloemstilleven is hierbij met behulp van Peters Houtrestauratie in juni zelfs terug gekeerd op diens oorspronkelijke plek in de haard van de raadzaal waarmee de restauratie van het Stadhuis werd voltooid.